• صفحه اصلی
  • ابزارهای استراتژی
    • تحلیل محیط کلان
    • ماتریس GE
    • تحلیل زنجیره ارزش
    • ارزیابی موقعیت رقابتی و اقدام استراتژیک
    • استراتژی های توسعه بازار – محصول با استفاده از ماتریس آنسوف
    • تجزیه و تحلیل پرتفولیو با استفاده از ماتریس BCG
    • مدل هفت S مک کینزی
    • چارچوب طراحی استراتژی بر مبنای تحلیل SWOT
    • تحلیل نیروهای رقابتی صنایع – رقبای بالقوه (قسمت اول)
  • مدیریت استراتژیک
    • 10 مکتب استراتژی
    • استراتژی اقیانوس آبی
    • استراتژی های اصلی در سطح شرکت
    • استراتژی وظیفه ای
    • استراتژیهای ثبات
    • استراتژیهای رشد
    • استراتژیهای کاهش
    • عناصر اساسی مدیریت استراتزیک
    • استراتژی اقیانوس آبی
    • مزایای مدیریت استراتژیک
    • هسته محوری مدیریت استراتژیک چیست؟
  • بازاریابی و فروش
    • محرکهای بنیادین در تغییرات بازاریابی
    • الزامات بازاریابی در نسل سوم
    • عناصر سنتی و جدید آمیخته بازاریابی
    • بازاریابی عصبی
    • الگوها و مدل های رفتار مصرف کننده
    • بازاریابی چریکی چیست
    • فلسفه های بازاریابی
    • کاربرد و نحوه عمل بازاریابی ویروسی
    • ماهیت واقعی بازاریابی و کاربردهای آن
    • مشتریان چگونه تصمیم می گیرند؟
  • رشد و پیشرفت شخصی
  • سازمان و مدیریت
  • درباره ما
  • کسب در آمد
  • تماس با ما
عناصر اساسی مدیریت استراتژیک
  • تاریح انتشار :۲۰ اسفند ۱۳۹۶


  • اشتراک پست در تلگرام

  • لینک کوتاه
    https://www.bsmo.ir/?p=1963



عناصر اساسی مدیریت استراتژیک

عناصر اساسی مدیریت استراتژیک

سوال اساسی که ذهن هر فرد علاقمند به یادگیری مدیریت استراتژیک را معمولاَ مشغول می کند این است که:

عناصر اساسی تشکیل دهنده  مدیریت استراتژیک چیست ؟

چه عناصری وجود دارند که برای تحقق مدیریت استراتژیک کارآمد باید آنها را به نحو شایسته مدیریت نمود؟

با نگاهی به مدل های معتبر مدیریت استراتژیک ، عناصر زیر  مهمتری عواملی هستند که باید به خوبی مدیریت شوند تا امکان اعمال مدیریت اثربخش استراتژیک وجود داشته باشد.

 1

ضرورت مدیریت تصمیمات استراتژیک

۱- مدیریت فعالیتها و فرآیندهای اصلی ، مدیریت و پشتیبانی

۲- درک و پاسخ مناسب به تاثیرات محیطی مانند : نیازهای مشتریان تغییرات در اقتصاد ، اجتماع ، سیاست ، فرهنگ و …

۳- لزوم توجه به نیاز و انتظارات متعدد طرف های ذینفع سازمان

۴- لزوم دیدگاه برنامه ریزی و آینده نگری در سازمان

۵- انعطاف پذیری به هنگام بروز تغییرات عمده

آرمان Vision (چشم انداز)

  • وضعیت آینده ای که سازمان نیل به آن را آرزو دارد .
  • تصویری ایده آل از آنچه که ما می خواهیم و می توانیم به آن برسیم .
  • تخیل و الهام از اجزای بسیار مهم یک آرمانند .
  • یک آرمان را می توان هدف نهایی و غایی یک سازمان دانست .
  • هدفی که حدود ۱۰ سال وقت برای تحقق آن مورد نیاز است .
  • یک آرمان باید عبارتی کوتاه، مختصر و مفید باشد .
  • آرمان سازمان باید به سادگی بیان شده و جذاب، دلچسب و گویا باشد .

چشم انداز عبارتست از دیدگاه ها و نتایجی که مدیران سازمان برای آینده درازمدت سازمان مدنظر دارند و قصد دارند که به آن برسند.

چشم انداز استراتژیک بیانگر آمال و آرزوهای مدیریت سازمان برای آینده است.

چشم انداز یعنی آنچه که می خواهیم باشیم.

هانس هابر و والترپاپ از اساتید دانشکده مدیریت دانشگاه اینسبراک اتریش، چشم انداز را به منزله یک راهنما می شناسند.

آنها معتقدند: ”چشم انداز به مثابه ستاره قطب شمال است. لذا اگر با واقع بینی، فراست و مبتنی بر احساسات، ارزشها و هوشمندی کارکنان یک سازمان تعریف شده باشد، می تواند نقش یک نیروی جهت دهنده و یک عامل یکپارچه را بازی کند. یکی از مشخصه های یک کارآفرین و یک مدیر استراتژیک آن است که بتواند چشم انداز خود و سازمانش را در چند جمله واضح بیان کند.“

چشم انداز شرکت دوپان فرانسه

شركت دوپان با برخورداري از كاركناني قابل و توانا، فن آوري، توان حضور در بازار جهاني، شهرت و اعتبار تجاري و فرآيندهاي بازرگاني، قادر به فعاليتهاي قدرتمند رقابتي و رشدي سودمند خواهد بود. هدفهاي شركت تنها به دست انسانهاي برجسته، معتقد و خلاق دست يافتني است.

وظيفه ما پروراندن محيطي است كه در آن روحيه، توان و تعهد نسبت به پيروزي جان بگيرد، محيطي كه در آن نيروي كار توانا و متنوع اين شركت، شاهد رشد و موفقيت افراد شركت باشد، موفقيتي كه رابطه مستقيم با موفقيت شركت دارد.

نمونه چشم انداز سه سازمان ایرانی

یکی از صنایع دفاعی ایران :

مطرح در جهان ، رقیب در آسیا ، پیشتاز در منطقه در افق ۱۴۰۴

گروه خودرو سازی سایپا :

خودروساز جهانی ، همکار برگزیده خودروسازان جهانی ، انتخاب اول مشتری ایرانی

ماموریت /فلسفه وجودی

  • فلسفه وجودی:بیانگر چرائی بوجود آمدن شرکت و اهداف آن است ماموریت شامل عناصر زیر است
  • -محصولات و خدمات شرکت
  • -مشتریان شرکت

-روش وچگونگی انجام کسب و کار شرکت(مدل کسب و کار)

-ماموریت را می توان کلی یا محدود تعریف کرد

-ماموریت بیانگر چشم انداز استراتژیک شرکت برای آینده است

-ماموریت الهام بخش برنامه ها و اقدامات شرکت است

مأموریت Mission

بیانیه مأموریت سندی است که یک سازمان را از سایر سازمانهای مشابه متمایز می نماید.

مأموریت نشان دهنده طیف فعالیت سازمان از نظر محصول و بازار است.

در بیانیه مأموریت پرسشی پیش روی همه استراتژیست ها مطرح می شود، یعنی: ”ما به چه کاری مشغول هستیم؟“

تدوین بیانیه مأموریت

سبک های تدوین مأموریت:

  • برحسب محصول

ما تولیدکننده مبلمان هستیم

  • برحسب فناوری

ما یک شرکت تولیدکننده فراورده های لبنی هستیم

  • برحسب نیازهای بازار

حرفه ما ارتباطات است – ما انرژِی را مهار می کنیم

مثال: رسالت ما افزایش بهره وری کشاورزی است به جای اینکه بگوئیم ما تولیدکننده کود شیمیایی هستیم.

بیانیه ماموریت آدیداس

  • ما در تلاش هستیم تا رهبر جهانی در صنعت کالاهای ورزشیباشیم.این امر  بواسطه برند ورزشی مبتنی بر شور و شوق برای ورزش و سبک زندگی ورزشی است.
  • ما مشتری گرا هستیم.این بدان معنی است که ما دائما کیفیت،ظاهر،احساس ودرک  محصولات و ساختار شرکتمان را بهبود می بخشیم  تا با انتظارات مشریان منطبق و حتی از آن فراتر رویم و بیشترین ارزش را برای آنها بیافرینیم.
  • ما رهبر خلاقیت و طراحی هستیم.که درصددیم به ورزشکاران در تمام سطوح مهارتی کمک کنیم تا به حداکثر توانایی خود دست یابند که بوسیله هریک از محصولاتی که به بازار می آوریم صورت میگیرد.
  • ما سازمانی جهانی هستیم که مسئول اجتماعی و محیطی است.پاداشهای خلاقانه و مالی به کارکنان و ذینفعان می دهیم.
  • ما متعهدیم که پیوسته برندها و محصولاتمان را قوت بخشیم تا موقعیت رقابتیمان را بهبود بخشیم

بیانیه ماموریت بعضی شرکتهای معتبر

  • DISNEY Mission Statement
  • We create happiness by providing the finest in entertainment for people of all ages, everywhere
  • GOOGLE Mission Statement
  • To make the world’s information universally accessible and useful
  • Amazon Mission Statement
  • To build a place where people can come to find and discover anything they might owant to buy online
  • dell Mission Statement
  • To be the most successful computer company in the world at delivering the best customer experience in markets we serve
  • TOYOTA Mission Statement
  • To sustain profitable growth by providing the best customer experience and dealer support
  • SONY Mission Statement
  • To experience the joy of advancing and applying technology for the benefit of the public

 

چشم انداز و مأموریت بنیاد مدیریت کیفیت اروپا

  • مأموریت

”نیروی محرک بودن برای حفظ تعالی در اروپا“

  • چشم انداز

”درخشش سازمانهای اروپایی در جهان“

چشم انداز و مأموریت شرکت اینتل

چشم انداز ما، حضور در یک میلیارد کامپیوتری که در سراسر جهان به هم متصلند، میلیون ها سرور و تریلیون دلار تجارت الکترونیک است.

مأموریت محوری اینتل عبارت است از تأمین سنگ بنای اقتصادی اینترنتی و انجام تلاش های برانگیزنده برای سودمند ساختن اینترنت. در حال حاضر آنچه که در مرکز توجه کاربران قرار دارد، متصل بودن است. ما به بسط توانایی های پلت فرم PC و اینترنت یاری می دهیم.

چشم انداز و مأموریت مایکروسافت

Microsoft Corporation

توانمند سازی انسانها از طریق نرم افزارهای شگفت انگیز هر زمان، هر مکان و بر روی هر ماشین

     ارزشهای سازمانی  Values

ارزشهای سازمانی، اصول اعتقادی پویا و اساسی یک سازمان می باشد که موجب نمود افراد در قالب گروه ها می شوند. ارزشهای سازمانی به عنوان اصول راهنمای جاویدان، به توجیه نیاز ندارند و برای افراد درون سازمان اهمیت ذاتی دارند.

یک سازمان به عنوان واکنش در برابر تغییرات محیطی، ارزشهای خود را تغییر نمی دهد، بلکه در صورت لزوم محیط خود را تغییر می دهد تا بتواند آنها را حفظ کند.

ارزش ها Values

  • آنچه که سازمان از آن دفاع می کند و به آن اعتقاد دارد .
  • ارزشها باید با اعمال و کردار سازمان نشان داده شوند .
  • ارزشها نباید باعث ایجاد جو بدبینی در سازمان گردد .
  • سیاستهای سازمان باید در جهت حمایت از ارزشهای آن باشد .
  • ارزشها باید به کلیه کارکنان سازمان انتقال و آموزش داده شوند .

فلسفه سازمان منعكس كننده باورها ، اولويتها و ارزشهاي اساسي سازمان است. اين ارزشها راهنماي تصميم گيري مديريت و همچنين هدايت گر رفتار افراد در سازمان مي باشند.

شركت  OTIS در آفريقاي جنوبي :

ما بدنبال بالا ترين استاندارد كيفيت، اخلاق، ايمني و حفظ محيط زيست مي باشيم. ما خود را متعهد به فرهنگ مشاركت، اقدام مثبت و ارتقاء و توسعه جامعه محلي مان ميدانيم .

اهداف بلندمدت (کلان)  Objectives

اهداف بلندمدت را می توان به صورت نتایج خاصی که سازمان می کوشد در تأمین مأموریت خود بدست آورد، تعریف کرد. مقصود از دوره بلندمدت دوره ای است که بیش از یک سال باشد.

هدفهای بلندمدت باید چالشگر، قابل سنجش، معقول و روشن باشند.

حوزه های تعیین اهداف کلان

  • سودآوری
  • رشد سازمانی
  • سهم بازار
  • بهره وری
  • حجم فروش
  • نوآوری
  • صادرات
  • ……….

     اهداف کوتاه مدت  Short-term Objectives

اهداف کوتاه مدت اهدافی هستند که سازمان برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود باید به آنها دست یابد.

این اهداف که به آن اهداف سالیانه (Annual Objective) نیز می گویند، مانند اهداف بلندمدت باید قابل سنجش، به صورت کمی، چالشگر، واقعی و سازگار با سایر اهداف و اولویت های سازمان باشد.

مانند: افزایش ۵ درصدی حجم فروش طی یک سال آینده.

تعيين اهداف کمی به شيوه    SMART TEST 

slide9

 

تعريف استراتژي

طرح عمومي و گسترده در راستاي رسيدن به اهداف سازمان .

تعريف مديريت استراتژيك

هنر و علم تدوين ، اجرا و ارزيابي وظایف چندگانه كه سازمان را قادر مي سازد به هدفهاي بلند مدت، میان مدت و كوتاه مدت خود دست يابد  .  

مفهوم استراتژی

2

 

استراتژی      Strategy

استراتژی ها شکل دهنده طرح جامعی می باشند که بیانگر نحوه رسیدن سازمان به چشم انداز و اهداف می باشد. معمولاً استراتژی ها به دنبال حداکثر نمودن مزایای رقابتی و حداقل نمودن معایب رقابتی می باشند.

عموماً سازمانها سه نوع استراتژی دارند:

  • استراتژی های شرکتی
  • استراتژی های کسب و کار
  • استراتژی های وظیفه ای

    خط مشی Policy

سیاست یا خط مشی ابزاری است که بدان وسیله می توان به هدفهای سالانه دست یافت. مقصود از سیاست، رهنمودها، مقررات و رویه هایی است که شرکت برای دستیابی به هدف های اعلان شده رعایت می کند. هنگام تصمیم گیری از سیاست ها به عنوان راهنما استفاده می شود و همچنین سیاست ها تعیین کننده شرایط و رفتار روزمره و تکراری شرکت می باشند.

خط مشی ها برای تصمیم گیرندگان، نقش خطوط راهنما جهت بیان ارتباط بین تدوین استراتژی و اجرای استراتژی را دارند. سازمانها، سیاست ها و خط مشی ها را بکار می گیرند تا از همسویی تصمیمات کارکنان با چشم انداز، اهداف و استراتژی ها مطمئن شوند.

 

مطالب مرتبط
  • ✳️ ۴ علت اصلی موفقیت مدیریت ها
  • شکست از دل بستگی به غرور گذشته
  • ۲۳ اصل موفقیت وارن بافت و دیگر سرمایه گذاران موفق بورسی
  • عادت ها چگونه زندگی را هدایت می کنند؟
  • معرفی کتاب الگوی جامع رقابت پذیری جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک کنید.
@

ماموریت ما


اشتراک گذاری دانش و مهارت های توانمندساز مدیریتی به اشخاص و کسب و کارها برای توسعه توانایی های خود مدیریتی و مدیریت مناسب کسب و کارهایشان در جهت دستیابی به آرمان ها و هدف های ارزشمند

چشم انداز


چشم انداز ما تبدیل شدن به یکی از مراکز برتر ارایه کننده خدمات توانمندساز مدیریت فردی و کسب و کار تا سال 1400

ارزش های محوری


صداقت ، مسولیت پذیری ، مفید بودن برای مردم و جامعه ، تعهد به موفقیت کاربران
  • صفحه اصلی
  • فیلم ها
  • سوالات متداول
  • درباره ما
  • تماس با ما
تمامی حقوق محفوظ است.
طراحی و بهینه سازی توسط:گروپ دیزاین