در شرایط تغییرات پرشتاب در محیط جهانی، جوامع، قوانین و مقررات ، سلائق و انتظارات مشتریان ، روشها و شیوه های رقابت، الزامات، فرصت ها و محدودیت های محیطی، نرخ های پرشتاب تغییرات فناوری، در هم تنیدگی مرزهای علوم و صنایع و … نوآوری مهمترین شایستگی رقابتی است که ملتها و شرکت ها را قادر به سازگاری با تغییرات نموده و ملتها و شرکت های هوشمند را قادر به پیش افتادن از تغییرات می نماید.
در عصر دانائی وجهانی شدن اقتصاد ، نوآوری موتور محرکه و نیروی اصلی کشورها برای رقابت پذیری و دستیابی به مزیت رقابتی و پایدارسازی آن است کشورهائی که فرهنگ نوآوری را در جامعه نهادینه کرده باشند می توانند منابع وظرفیت های ملی را به صورت هم افزا در جهت تولید محصولات وخدمات نوآورانه با ارزش افزوده بالا و رقابت پذیر بسیج نموده و از این طریق توان رقابت پذیری خود در بازارهای داخلی و جهانی ارتقاء نمایند
در ادامه مقاله موضوعات زیر بیان شده است
چرا نوآوری مهم وضروری است
مولفه ها و شاخص های نوآوری سازمان مالکیت فکری
رتبه های نوآوری ایران
نوآورترین کشورهای جهان
سیستم ملی نوآوری یک ضرورت بنیادی برای افزایش ظرفیت نوآوری ملی
چرا نوآوری مهم و ضروری است؟
تحقیقات زیادی در رابطه با نقش نوآوری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها و شرکت ها و توان رقابت پذیری آنها صورت گرفته است که نشان می دهد نوآوری موتور رشد و توسعه کشورها و عامل مهم رقابت پذیری جهانی آنها و نیز عامل رشد و رقابت پذیری شرکت های برتر جهانی است.
بامول (۲۰۰۲) در کتاب "نوآوری بازار آزاد" می نویسد:
تقریباً هر رشد اقتصادی که بعد از قرن ۱۸ در کشورهای جهان اتفاق افتاده است به نحوی ریشه در نوآوری دارد. |
نشریه بیزنس ویک که به طور منظم فهرست شرکت های نواور برتر جهان را منتشر می کند گزارش داده است
که میانگین حاشیه سود ۲۵ شرکت اول این فهرست در فاصله سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ معادل ۴/۳ درصد بوده است این در حالی است که این نسبت برای دیگر شرکت های حاضر در شاخص جهانی اس اندپی تنها ۴/۰ درصد بوده است در این رابطه میانگین بازگشت سرمایه سالانه برای شرکت های نوآور ۳/۱۴ درصد و برای سایر شرکت ها ۳/۱۱ درصد بوده است. (تید،بست،۲۰۰۹) |
از طرف دیگر، تحقیقات نشان می دهد شرکتهائی که نتوانستند در کاروان نواوری ادامه مسیر دهند منقرض شده اند
تحقیق فوستر و کاپلان نشان داد از ۵۰۰ شرکت فهرست سال ۱۹۵۷ اس اند پی تنها ۷۴ شرکت در فهرست سال ۱۹۹۷ باقی مانده بودند و ۴۲۶ شرکت از بین رفته و یا شرایط حضور در لیست را از دست داده اند |
فوستر و کاپلان (۲۰۰۲) بیان می کنند که از ۱۲ شرکت برتر شاخص داوجونز در سال ۱۹۰۰ ، تنها یک شرکت یعنی جنرال الکتریک توانسته است به حیات خود ادامه دهد
این تحقیقات و تحقیقات مشابه و متعدد دیگر یک پیام واضح و هشدار صریح ارائه می دهند و آن این است که خطر نابودی و از بین رفتن بخاطر عدم سازگاری با شرایط و الزامات متغیر محیطی برای همه شرکت ها اعم از بزرگ و کوچک جدی است و شرکت ها اگر می خواهند بقاء خود را تداوم دهند ناچار از نوآوری و سازگاری می باشند
نوآوری موتور پویائی و عامل پیشبرنده یک اقتصاد است در این راستا تاکید می شود تحقق اهداف اقتصادی کشور بویژه اهداف اقتصاد مقاومتی نیازمند بستر سازی ونهادینه شدن نوآوری در بخش های مختلف جامعه است تحقق نوآوری در صنایع و شرکتها نیازمند بسترهای ملی مساعد می باشد درست است که نوآوری در صنعت و شرکتها عینیت می یابد اما تحقق این موضوع نیازمند یک محیط مستعد و پشتیبانی کننده از حیث سیاستها،نهادها، روابط، مهارتها ، مشوق ها و انگیزه ها می باشد نوآوری در یک جامعه وقتی شکوفا می شود که هماهنگی وهمگرائی سازنده ومفید در سطوح مختلف جامعه شامل سطوح ملی ، صنعت و شرکت ها و افراد وجود داشته باشد |
گزارش های مراجع معتبر بین المللی نشان می دهد که شرکتهای متعلق به کشورهائی که از آمادگی ملی نوآوری بالائی برخوردار بوده اند ، بیشترین نواوریها را داشته اند این موضوع در مورد شرکتهای ژاپنی، آلمانی ،کره ای ،آمریکائی وسایر کشورها صادق است به عنوان مثال ثبت بیش از ۷۵۰۰ اختراع توسط آی بی ام و بیش از ۵۶۰۰ اختراع توسط سامسونگ در سال ۲۰۱۴ را می توان اشاره کرد که بسیار بیشتر از نوآوری کشورهای دیگر است که گزارش کامل آن در سایت بصیرت مدیریت به صورت کامل ارائه شده است
امروز در اقتصاد وصنعت جهانی کشورهای مذکور از جایگاه ویژه برخوردار بوده و از موقعیت رقابت پذیری بالائی برخوردار هستند که ظرفیت بالای نوآوری این کشورها یکی از مهمترین عوامل موثر در موقعیت و اقتدار اقتصادی آنها با توجه به نقش تعین کننده نوآوری در توان رقابت پذیری کشورها، موسسات بین المللی تلاش نموده اند چارچوبهائی جامع برای سنجش و مقایسه نواوری کشورها ارائه نمایند از آن جمله می توان به مدلهای زیر اشاره کرد
در کتاب الگوی جامع رقابت پذیری حهانی، شاخص های هر کدام از مدلهای مذکور با هدف تسهیل دسترسی عمومی به چارچوب های موجود و بهره برداری از آنها برای شاخص گذاری های مناسب برای بخش های مختلف جامعه متناسب با ملاحظات فرهنگی ،اجتمائی ، اقتصادی و سیاسی ارائه شده است
مدل سازمان مالکیت فکری یکی از جامع ترین مدلهای سنجش نوآوری کشورها است که ساختار مدل مذکور ورتبه های کشورمان برای مولفه ها و شاخص های آن در ادامه ارائه می شود
مولفه ها و شاخص های نوآوری سازمان مالکیت فکری
چارچوب سنجش سازمان مالکیت فکری ، متشکل از هفت مولفه اصلی به شرح زیر می باشد
مدل ذکور از دو بخش اساسی به شرح زیر تشکبل شده است
هر کدام از مولفه های هفتگانه از تعدادی شاخص اصلی و فرعی تشکیل شده است که مجموعا ۲۱ شاخص اصلی و ۸۱ شاخص فرعی می باشد که چگونگی توزیع آنها به شرح مندرج در جدول زیر است
مولفه |
شاخص اصلی |
شاخص فرعی |
نهاد ها ها |
۳ |
۹ |
سرمایه انسانی و تحقیق |
۳ |
۱۱ |
زیرساختها |
۳ |
۱۰ |
پیشرفته بودن بازارها |
۳ |
۱۰ |
پیشرفته بودن کسب وکار |
۳ |
۱۴ |
ستاده های دانش و فناوری |
۳ |
۱۴ |
ستاده های خلاق |
۳ |
۱۳ |
رتبه های نوآوری ایران در مولفه ها و شاخص ها
همانگونه که بیان شد سازمان مالکیت فکری ، ظرفیت نوآوری کشورها را در چارچوب هفت مولفه متشکل از ۲۱ شاخص اصلی و۸۱ شاخص فرعی سالانه ارزیابی و به صورت مقایسه ای گزارش می کند چارچوب مذکور دارای ساختار و عوامل مناسبی می باشد به نحوی که شاخص های اصلی و فرعی موثر در هر کدام از مولفه ها ارائه شده است که می تواند مبنای بسیار خوبی برای برنامه ریزی و پیشرفت فراهم اورد
هدف از ارائه جداول مربوط به مولفه ها و شاخص های اصلی و فرعی آنها ، در گام اول ارائه چارچوب کلی مدل مذکور برای بهره برداری و در گام دوم نیز بیان رتبه های کشورمان برای مقایسه و برنامه ریزی و اقدامات لازم بهبودی است |
توجه: قبل از بیان رتبه های کشورمان یادآوری این نکته را ضروری می دانم و آن اینکه ، اگرچه گزارشات مراکز بین المللی یکی از منابع مهم مقایسه ای مورد استفاده در جهان است لکن امتیازات و رتبه های برخی شاخص ها به نحوی است که بین واقعیت های ملموس جامعه ایران و رتبه اکتسابی ،وجود فاصله ، قابل تشخیص است که مشکوک به نظر می رسد(احتمال مداخله عوامل غیرفنی یا اشکال در روش های نمونه گیری ) به عنوان مثال یکی از شاخص های اصلی مربوط به نهادها ، ثبات سیاسی است که رتبه و امتیاز ایران برای آن به ترتیب ۱۴۰ و ۸/۲۸ است که در بین ۱۴۳ کشور حاضر در لیست دور از واقعیت به نظر می رسد یا رتبه و امتیاز تخصیصی مربوط به شاخص فرعی آزادی مطبوعات ۱۴۲ و ۶/۲۶ می باشد که به این مفهوم است که رتبه ثبات سیاسی ایران از بین ۱۴۳ کشور حاضر در لیست از ۱۳۹ کشور بدتر و شاخص آزادی مطبوعات هم از ۱۴۱ کشور بدتر است این در حالی است که در لیست مذکور ،کشورهائی با رژیم های دیکتاتوری لرزان و بی ثبات و بدون آزادیهای مدنی و حقوق شهروندی زیادی وجود دارد که قضاوت در این مورد را به خوانندگان واگذار می کنیم
اطلاعات مندرج در گزارش مذکور شامل دو قسمت می باشد که در بخش اول اطلاعات کلی مربوط به جمعیت و درآمد و رتبه های کل مربوط به نهاده های نوآوری و ستاده های نوآوری و نرخ کارائی نوآوری ارائه شده است و در بخش دوم نیز رتبه ها و امتیازات شاخص های اصلی و فرعی ارائه شده است
در گزارش سال ۲۰۱۴ جمعیت کشور ۴/۷۶ میلیون نفر،تولید ناخالص داخلی ۳۶۶ میلیارد دلار،درآمد سرانه ۱۲۲۶۴ دلار ،و تعلق کشور به کشورهای با درآمد بالای متوسط ذکر شده است
طبق گزارش مذکور ، رتبه نوآوری جهانی ایران ۱۲۰ با اخذ ۱/۲۶ امتیاز(از ۱۰۰) می باشد که در این رابطه رتبه نهاده های نوآوری ۱۰۷ با اخذ۲/۳۳ امتیاز و رتبه ۱۲۵ با اخذ ۱۹ امتیاز و رتبه کارائی نوآوری ۱۲۲ با کارائی ۶۰ درصد می باشد
همانگونه که بیان شد نطام آمادگی نواوری جهانی سازمان مالکیت فکری متشکل از ۷ مولفه کلی است که 5 مورد آن مربوط به نهاده ها و دو مورد نیز مربوط به ستاده ها می باشد رتبه ها وامتیازات کشورمان برای شاخص های اصلی و فرعی آنها درجدا ول زیر ارائه شده است
نهاده های نوآوری شامل مولفه های نهادها،سرمایه انسانی و تحقیق،زیرساختها،پیشرفته بودن بازارها،پیشرفته بودن کسب وکارها می باشد
نهادها یکی از ورودیهای نوآوری است و عملکردهای نهادی مطلوب ، یکی از بسترها و ضرورتهای اساسی برای نوآوری در هر کشوری است رتبه و امتیاز ایران در این مولفه به ترتیب ۱۳۱ و ۴۳ می باشد این مولفه ،متشکل از سه شاخص اصلی و ۹ شاخص فرعی است که رتبه و امتیازات مربوطه نیز به شرح جدول زیر است
شاخص |
رتبه |
محیط سیاسی |
۱۴۰ |
ثبات سیاسی |
۱۳۰ |
کارائی دولت |
۱۰۲ |
آزادی مطبوعات |
۱۴۲ |
محیط قانونی |
۱۲۶ |
کیفیت تنظیم مقررات |
۱۳۸ |
نقش قانون |
۱۲۰ |
هزینه اخراج نیروی اضافی |
۱۰۸ |
محیط کسب وکار |
۹۱ |
سهولت شروع کسب وکار |
۷۲ |
سهولت حل مشکلات ورشکستگی ووووورشورشکستگی |
۱۱۱ |
سهولت پرداخت مالیات |
۹۲ |
رتبه شاخص های سه گانه اصلی به ترتیب محیط کسب وکار ۹۱،محیط قانونی ۱۲۶ ومحیط سیاسی۱۴۰ می باشد که به نظرم رتبه محیط سیاسی ومحیط قانونی مشکوک می رسد
سرمایه انسانی ، مهمترین عامل نوآوری و مزیت رقابتی هر کشوری است رتبه و امتیاز ایران در این مولفه به ترتیب ۴۶ و ۴/۳۶ می باشد که نشان می دهد کشورمان از جایگاه مطلوبی در سرمایه انسانی و تحقیق برخوردار است این مولفه ،متشکل از سه شاخص اصلی و ۱۱ شاخص فرعی است که رتبه و امتیازات مربوطه نیز به شرح جدول زیر است
شاخص |
رتبه |
آموزش |
۹۵ |
مخارج آموزش نسبت به GDP |
۹۵ |
مخارج دولتی برای آموزش متوسطه |
۷۶ |
سالهای مدرسه |
۴۱ |
شاخص های PISA در ریاضیات و علوم |
– |
نسبت معلم به دانش آموز |
– |
آموزش عالی |
۱۰ |
ثبت نام آموزش عالی |
۴۶ |
فارغ التحصیلان ریاضیات و علوم |
۲ |
دانشجویان خارجی |
۱۰۷ |
تحقیق و توسعه |
۵۵ |
تعداد پژوهشگر و محقق(نسبت به میلیون نفر) ی ی یک میلیون نفر |
۴۸ |
مخارج تحقیق و توسعه نسبت بهGDP |
۴۶ |
رتبه QS دانشگاهها |
۵۶ |
رتبه شاخص های اصلی سه گانه به ترتیب آموزش عالی ۱۰،تحقیق وتوسعه ۵۵ وآموزش ۹۵ می باشد
زیرساختها ، یکی از ورودیهای نوآوری است که رتبه و امتیاز ایران در این مولفه به ترتیب ۸۱ و ۶/۳۳ می باشد این مولفه ،متشکل از سه شاخص اصلی و ۱۰ شاخص فرعی است که رتبه و امتیازات مربوطه نیز به شرح جدول زیر است
شاخص ها |
رتبه |
فناوری اطلاعات و ارتباطات |
۸۷ |
در دسترس بودن ICT |
۷۱ |
میزان استفاده از ICT |
۱۰۳ |
خدمات برخط دولت |
۷۲ |
مشارکت الکترونیکی |
۷۳ |
زیرساخت عمومی |
۴۱ |
تولید برق |
۶۰ |
عملکرد لجستیک |
۱۰۷ |
تشکیل ناخالص سرمایه/GDP |
۱۱ |
پایداری زیست محیطی |
۱۰۱ |
مصرف انرژی نسبت به GDP |
۹۹ |
عملکرد زیست محیطی |
۷۵ |
گواهی زیست محیطی ISO 14001 |
۷۶ |
رتبه شاخص های اصلی سه گانه به ترتیب زیرساخت عمومی ۴۱، فناوری اطلاعات و ارتباطات ۸۷ وپایداری زیست محیطی ۱۰۱ می باشد
بازارها یکی از ورودی های نوع اوری در کشورها محسوب می شوند زیرا به عنوان مثال وجود بازار مالی پیشرفته ،دسترسی به منابع مالی را تسهیل نموده و از اینطریق توانائی کسب و کارها برای سرمایه گذاری در زمینه فناوریها و محصولات جدید را افزایش می دهند همین ظور رقابتی بودن بازارها،باعث ایجاد فشار رقابتی بر کسب وکارها شده و نوآوری را موجب می شود که رتبه و امتیاز ایران در این مولفه به ترتیب ۱۳۹و ۹/۳۵ می باشد این مولفه ،متشکل از سه شاخص اصلی و ۱۱ شاخص فرعی است که رتبه و امتیازات مربوطه نیز به شرح جدول زیر است
شاخصها |
رتبه |
اعتبار |
۹۵ |
سهولت دریافت اعتبار |
۸۱ |
سهم بخش خصوصی از اعتبارات |
۱۳۶ |
سهم شرکتهای کوچک از وام ها |
– |
سرمایه گذاری |
۱۳۱ |
سهولت حمایت از سرمایه گذاران |
۱۱۹ |
حجم بازار سرمایه نسبت به GDP |
۶۹ |
ارزش معاملات سهام نسبت به GDP |
۵۲ |
مبادرت معاملات سرمایه |
– |
تجارت و رقابت |
۱۳۶ |
نرخ واقعی تعرفه-میانگین وزنی |
۱۴۱ |
تعرفه محصولات غیر کشاورزی |
۷۶ |
شدت رقابت محلی |
۱۱۵ |
رتبه شاخص های سه گانه به ترتیب رقابت پذیری در دسترس بودن اعتبار۹۵،سرمایه گذاری ۱۳۱ وتجارت ورقابت ۱۳۶ می باشد
هرچه کسب وکارها پیشرفته تر باشند تعهد آنها به تولید، انتشار و کاربرد دانش در محصولات و خدمات بیشتر بوده و شبکه های بزرگ و کارامدی را برای نوآوری ایجاد می کنند رتبه و امتیاز ایران در این مولفه به ترتیب ۱۳۶و ۳/۱۷ می باشد این مولفه ،متشکل از سه شاخص اصلی و ۱۴ شاخص فرعی است که رتبه و امتیازات مربوطه نیز به شرح جدول زیر است
شاخص |
رتبه |
نیروی کار دانشی وماهر |
۱۳۱ |
میزان اشتغال دانش بر |
۸۹ |
آموزش های رسمی شرکتها(درصد) |
– |
GERD انجام شده توسط کسب وکارها |
۶۱ |
GERD تامین مالی شده توسط کسب وکارها |
۷۴ |
GMAT test takers/mn pop. 20 |
– |
شاخص |
رتبه |
پیوند های نوآوری |
۱۰۹ |
همکاریهای دانشگاه -صنعت |
۸۶ |
وضعیت توسعه خوشه ها |
۹۵ |
GERD تامین مالی شده از خارج |
– |
سرمایه گذاری مشترک و اتحادهای استراتژیک |
۱۰۶ |
اختراع های ثبت شده در بیش از سه دفتر |
۱۰۴ |
شاخص |
رتبه |
جذب دانش |
۱۳۶ |
پرداختهای رویالتی و حق لیسانس نسبت به کل تجارت |
۱۸۲ |
فناوریهای های تک وارداتی با کسر واردات مجدد |
۱۱۷ |
واردات خدمات اطلاعاتی،ارتباطی و کامپیوتری نسبت به کل تجارت |
۸۴ |
سرمایه گذاری خارجی نسبت به GDP |
۱۱۹ |
رتبه شاخص های سه گانه به ترتیب پیوندهای نوآوری ۱۰۹،نیروی کار ماهر۱۳۱،وجذب دانش ۱۳۶ می باشد
دو مولفه ستاده های دانش وفناوری، وستاده های خلاق در این گروه قرار می گیرد که بیانگر خروجی های نوآوری کشورها است
این مولفه شامل سه شاخص اصلی ایجاد دانش ، اثر دانش و انتشار دانش می باشد که دارای 14 شاخص فرعی می باشد امتیاز و رتبه کشور مان برای این مولفه به ترتیب ۲۰ و ۱۱۳ می باشد که نشان می دهد در محصولات و ستاده های نوآوری ،کشور فاصله زیادی با سایر کشورهای جهان بویژه کشورهای پیشرو دارد رتبه هر کدام از شاخص های اصلی و فرعی به شرح جداول زیر می باشد
شاخص |
رتبه |
ایجاد دانش |
۴۰ |
ثبت اختراع داخلی |
۱۳ |
ثبت اختراع PCT |
۱۱۳ |
ثبت مدل بهره برداری -داخلی |
– |
مقالات علمی وفنی |
۳۹ |
اسناد اسنادی پر ارجاع |
۴۵ |
شاخص |
رتبه |
اثر دانش |
۹۱ |
نرخ رشد بهره وری نیروی کار |
۱۱۳ |
کسب وکارهای جدید |
– |
مخارج نرم افزارهای کامپیوتری |
۶۶ |
گواهی کیفیت ISO 9001 |
۸۹ |
تولید کننده های با فناوری بالا و متوسط |
۲۵ |
شاخص |
رتبه |
انتشار دانش |
۱۳۹ |
دریافتی های رویالتی و حق لیسانس نسبت به GDP |
۹۴ |
صادرات محصولات فناوری بالا (با کسر صادرات مجدد) نسبت به GDP |
۸۱ |
صادرات خدمات اطلاعاتی، ارتباطی،کامپیوتری نسبت به کل تجارت |
۱۲۸ |
خالص سرمایه گذاری در خارج |
– |
بررسی رتبه جداول مذکور نشان می دهد که بالاترین رتبه کشورمان مربوط به ایجاد و خلق دانش است که رتبه ۴۰ را کسب کرده است لکن در اثر دانش رتبه ۹۱ و انتشار دانش رتبه ۱۳۹ می باشد که بیانگر توجه ویژه برای تجاری سازی دانش و کاربرد آن در محصولات و خدمات کشور می باشد
این مولفه شامل سه شاخص اصلی دارائی های نامشهود،محصولات و خدمات خلاقانه،و خلاقیت آنلاین(برخط) می باشد و دارای ۱۳ شاخص فرعی می باشد
رتبه و امتیاز کشورمان در این مولفه به ترتیب ۱۲۸ و ۱/۱۸ می باشد رتبه شاخص های اصلی و فرعی در جداول زیر ارائه شده است
شاخص |
رتبه |
دارائی نامشهود |
۱۳۲ |
ثبت علائم تجاری در داخل کشور نسبت به GDP |
۱۰۲ |
ثبت علائم تجاری در مرکز مادرید نسبت به GDP |
۶۷ |
ایجاد مدل های جدید ICT و کسب وکار |
۱۰۲ |
ایجاد مدل های جدید سازمانی و ICT |
۱۰۴ |
شاخص |
رتبه |
محصولات و خدمات ابتکاری |
۱۰۵ |
صادرات محصولات فرهتگی خلاقانه نسبت به کل تجارت |
۷۱ |
وضعیت فیلم های ملی |
۶۱ |
محصولات رسانه ای جهانی |
– |
درصد تولید کننده های چاپ و نشر |
۹۲ |
صادرات محصولات ابتکاری نسبت به تجارت |
۵۹ |
شاخص |
رتبه |
خلاقیت برخظ |
۸۵ |
دومین های عمومی سطح بالای -نسبت به جمعیت |
۸۴ |
کد TLDs کشور |
۶۰ |
اصلاحات ویکی پدیا نسبت به جمعیت |
۷۰ |
آپلود ویدیو در یوتیوپ نسبت به جمعیت |
|
رتبه شاخص های اصلی سه گانه به ترتیب خلاقیت برخط ۸۵،محصولات و خدمات ابتکاری ۱۰۵،دارائی های نامشهود ۱۳۲ می باشد
مدل سازمان مالکیت فکری یکی از کاملترین چارچوب ها را برای سنجش آمادگی نوآوری کشورها می باشد که در بالا به تفصیل بیان شده و رتبه های کشورمان در رابطه با هر کدام از مولفه های هفتگانه ،شاخص های اصلی ۲۱ گانه و شاخص های فرعی ۸۸ گانه ارائه شد
براساس گزارش سال ۲۰۱۴ نواوری ،کشورهائی که در رتبه های اول تا ۲۰ قرار گرفنه اند به شرح مندرج در جداول زیر است که ما رتبه کل نوآوری و رتبه نوآوری در مولفه های هفتگانه را ارائه نموده ایم
رتبه |
کشور |
GII |
نهادها |
سرمایه انسانی و پژوهش
|
زیرساخت |
پ-بازار |
پ-کسب و کار |
خروجی دانش و فناوری |
خروجی خلاق |
۱ |
سوئیس |
۷۸/۶۴ |
۱۶ |
۱۲ |
۱۰ |
۶ |
۸ |
۱ |
۲ |
۲ |
انگلیس |
۳۷/۶۲ |
۱۳ |
۱۰ |
۶ |
۲ |
۱۴ |
۵ |
۷ |
۳ |
سوئد |
۲۹/۶۲ |
۱۰ |
۶ |
۴ |
۹ |
۹ |
۳ |
۹ |
۴ |
فنلاند |
۶۷/۶۰ |
۱ |
۱ |
۸ |
۲۲ |
۷ |
۸ |
۱۰ |
۵ |
هلند |
۵۹/۶۰ |
۵ |
۲۲ |
۱۲ |
۱۹ |
۱۱ |
۹ |
۴ |
۶ |
آمریکا |
۰۹/۶۰ |
۱۷ |
۱۱ |
۱۴ |
۱ |
۱۰ |
۴ |
۲۰ |
۷ |
سنگاپور |
۲۴/۵۹ |
۶ |
۲ |
۲ |
۴ |
۱ |
۱۳ |
۳۳ |
۸ |
دانمارک |
۵۲/۵۷ |
۴ |
۹ |
۹ |
۱۱ |
۲۲ |
۱۴ |
۱۳ |
۹ |
لوکزامبورگ |
۸۶/۵۶ |
۲۰ |
۲۷ |
۲۲ |
۵۹ |
۲ |
۱۶ |
۳ |
۱۰ |
هنگ کنگ |
۸۲/۵۶ |
۸ |
۲۳ |
۱ |
۳ |
۶ |
۴۵ |
۶ |
رتبه های ۲۱ تا ۳۰ نیز به ترتیب اختصاص به کشورهای ژاپن،فرانسه،بلژیک، استونی ،چک، اسپانیا، اسلوانی، چین ،ایتالیا و پرتقال می باشد
ضمنا رتبه برخی اقتصادهای نوظهور و نیز برخی کشورهای اسلامی عبارت از مالزی ۳۳، امارات ۳۶، عربستان ۳۸، قطر ۴۷، روسیه ۴۹، ترکیه ۵۴، برزیل ۶۱، هند ۷۶ می باشد
گزارش مربوط به رتبه های کشور ومقایسه آن با کشورهای جهانی بویژه کشورهای آسیائی واسلامی نشان می دهد که کشور برای تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ نیازمند طرحی نو و برنامه های اساسی است به نحوی که از طریق آنها فاصله خود را با کشورهای پیشرو جهانی کم کرده و از رقبای منطقه ای پیشی گیرد باید بدانیم که این موضوع برای اقتدار اقتصادی و رقابت پذیری جهانی کشور یک ضرورت اساسی است
در این راستا باید توجه داشت که نوآوری در یک کشور، دارای مفهومی سیستمی است و اینگونه نیست که کشوری بتواند بدون برخورداری از مجموعه ای از عوامل وبسترهای مناسب به آن نائل آید البته در اینگونه موارد نیز ممکن است یک یا چند دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی یا چند شرکت ، مواردی از نوآوری را ارائه نمایند لکن این موضوع نمی تواند کشور را به یک کشور نواور تبدیل نماید
نواوری در کشورهای مختلف، دارای دو وجه اساسی است
به عنوان مثال، یکی از ضرورتهای رشد وتوسعه نوآوری در هر کشوری ، تعهد نظام سیاسی حاکم به نوآوری و الزامات آن است درک و تعهد سیاست گذاران به نوآوری ، باعث می شود که آنها قادر باشند نقاط اهرمی برای بهبود عملکرد نوآوری و در نتیجه رقابت پذیری ملی را شناسایی نمایند و تصمیم های کارآمد و مناسب اتخاذ نموده و ضمانت های اجرایی ضروری را فراهم آورند ضمن اینکه، این موضوع باعث می شود از اشتباهات و عدم تطابق بین اجزاء سیستم ملی نوآوری و سیاستگذاری پیشگیری گردد سیاست ها باید شبکه سازی و تعاملات شبکه ای کارآمد بین بازیگران و موسسات را تسهیل نماید
مثال دیگر اینکه شرکتها بازیگران اصلی در نواوری محصولات و خدمات می باشند بستر مناسب ملی ، باعث می شود ظرفیت های نوآوری شرکتها مخصوصا قابلیت های آنها برای درک ضرورتهای نواوری و اقدامات به موقع برای شناسایی، جذب ، و استفاده از فناوری ها و طراحی و تجاری سازی محصولات نوآورانه و جدید توسعه یابد
بنابراین توسعه نوآوری در کشور نیازمند سیستم ملی نوآوری متناسب با نیازهای کشور می باشد این سیستم باید قادر باشد بازیگران مختلف مانند نهادهای سیاست گذاری ، دانشگاهها ، مراکز تحقیقاتی ، شرکت ها وافراد را متناسب با نیازهای کشور هماهنگ وهدایت نموده وهم افزائی لازم برای دستیابی به اهداف نوآوری را ایجاد نماید. در کتاب الگوی جامع رقابت پذیری جهانی و در رکن ۸ به تفصیل ظرفیت نوآوری ملی را تشریح شده و شاخص های مربوطه به تفصیل بیان گردیده است.